c S
Dnevne novosti

Sabor: potpora izmjenama Pomorskog zakonika

18.04.2013 07:24 ZAGREB, 17. travnja 2013.Hina, Saborski su klubovi podržali prijedlog izmjena Pomorskog zakonika, ali i upozorili da se prijelazna razdoblja nakon kojih će se u Hrvatskoj omogućiti kabotaža i brodarima iz drugih članica EU mora iskoristiti za obnovu flote domaćih brodara.

HDZ-ovi zastupnici protive se i odredbi po kojoj će nadležni ministar kabotažu iznimno moći dopustiti i brodarima izvan članica EU. "Ministar može i brodarima iz trećih zemalja omogućiti prometovanje između domaćih luka, bez ikakvih kriterija, bez potrebe opravdanja takve odluke gospodarskim interesom, bez konzultacija s Ministarstvom gospodarstva i Hrvatskom gospodarskom komorom", upozorila je Ana Lovrin (HDZ). Založila se da se zadrži dosadašnje zakonsko rješenje po kojem je ministsr stranim brodarima mogao dozvoliti kabotažu ako je to bilo u gospodarskom interesu Hrvatske, uz prethodno mišljenje HGK.

Opasnost po domaće brodare Lovrin vidi u "mnogim turskim 'cruiserima' koji stand by čekaju samo da dođu na novo tržište i da ponude svoje usluge po nižim cijenama" Njezin stranački kolega Branko Bačić založio se da se posebnim pravilnikom propišu uvjeti pod kojima će strani brodari moć uplovljavati u hrvatske luke bez peljara. Podsjetio je da su to do sada mogli raditi samo brodovi pod hrvatskom zastavom, zbog čega se boji da bi strani kapetani, nenavikli na uplovljavanje u hrvatske luke, mogli prouzročiti teške nesreće. Laburist Mladen Novak zatražio je da se uvjeti i cijene pregleda brodova izjednače s onima u Sloveniji i Italiji.

Zatražio je i ublažavanje uvjeta pod kojima pomorci podliježu porezu na dohodak. Smatra da bi u 183 dana u međunarodnoj plovidbi koje moraju skupiti pomorci ako žele da ih se oslobodi poreza treba uračunavati i dane bolovanja te obvezne edukacije. "Pomorci na obveznu edukaciju često idu u Sloveniju i Crnu Goru, samo kako bi skupili ta 183 dana, čime Hrvatska ostaje i bez tog novca za školovanje", upozorio je Novak. Zakonske izmjene podupire i HNS, u ime kojega je Petar Baranović od resornog ministarstva zatražio da razmotri ideje o ograničavanju ulaska velikih brodova u hrvatske vode, kako bi se zaštitio interes hrvatskih brodara. "Sve je prolazno, interes je vječan", poručio je. Peđa Grbin (SDP) prijedlog je pozdravio kao "mini reformu" pomorskog zakonodavstva.

Posebno je pohvalio odredbe kojima se povećava odgovornost brodara u pomorskim nesrećama i uvodi obveza osiguranja brodova, koje bi trebale olakšati naplatu štete. Pozdravio je i najavu strategije o sprječavanju unošenja štetnih mikroorganizama i patogena putem morskih voda, ističući da je riječ o iznimno opasnom zagađenju, budući da mikroorganizme unosi u ekosustav u kojem nemaju prirodnih neprijatelja. Naglasio je da će luke morati imati sustav prikupljanja otpada te da će vlasnici o svom trošku morati vaditi potonule stvari i podrtine koje ugrožavaju okoliš i sigurnost plovidbe.

Klubovi su u raspravi podržali i izmjene Zakona o plovidbi i lukama unutarnjih voda, kojima se, među ostalim, regulira način upisa plovila u upisnike plovila RH. Upis sada ima restriktivniji zahtjev, ali ne ovisi i ne dira u pravo da komercijalni prijevoz vlasnici plovila i brodari obavljaju na identičan način, kako domaći, tako i prijevoznici iz zemalja članica EU. Oporbeni zastupnici iz HDZ-a i Hrvatskih laburista pozvali su Vladu da učini više na uređenju riječnih plovnih putova, ističući da Hrvatska nimalo nije iskoristila svoje šanse u tom području. "Imamo sjajne predispozicije da osnažimo taj promet", poručio je Branko Bačić (HDZ).