c S
Dnevne novosti

HUP: odluka o upisu u 1. razred srednjih škola diskriminirajuća za privatne škole

24.06.2013 07:09 ZAGREB, 21. lipnja 2013.(Hina), HUP-Udruga poslodavaca u obrazovanju diskriminirajućom smatra odluku Ministarstva znanosti, obrazovanja i sporta kojom su uvjeti za upis u I. razred srednjih škola u školskoj godini 2013./2014. jednaki za državne i za škole kojima država nije osnivač, niti ih na bilo koji način financira ili podupire.

Nezadovoljstvo Odlukom o elementima i kriterijima za izbor kandidata za upis u I. razred srednje škole na današnjoj su konferenciji za novinare iznijeli voditeljica Koordinacije srednjih škola pri HUP-u i ravnateljica Zagrebačke umjetničke gimnazije Gordana Koludrović, predsjednik HUP-Udruge poslodavaca u obrazovanju Mislav Balković te glavni direktor HUP-a Davor Majetić. Iako izražavaju potporu nastojanjima resornog ministra Željka Jovanovića u reformi školstva i podizanju kvalitete, nezadovoljni su odlukom jer se njome, kao i za državne škole, određuje bodovni prag odnosno sve se škole stavljaju "pod istu kapu". Traže veću autonomiju privatnih škola kod upisnog postupka i promjenu kriterija najavljujući da će u protivnom pokrenuti postupak ocjene njezine ustavnosti jer je u suprotnosti s odrednicom Hrvatske kao tržišnog gospodarstva.

Inzistiranje na tvrdim administrativnim uvjetima za upis umanjuje privatnim školama mogućnost odabira učenika što je protivno osnovnim principima tržišnog natjecanja, naglašavaju. Drže da odluka Ministarstva predstavlja presedan protivan pozitivnoj praksi u obrazovnim sustavima Europske unije te korak unatrag u razvoju hrvatskog obrazovanja. "Ocjena nikako ne može biti jedini kriterij za upis u neku školu", naglašava Koludrović upozoravajući kako je poznato da u domaćim osnovnim školama postoji hiperinflacija odlikaša. Naglašava pritom da je ocjena u privatnim školama samo jedan od kriterija, a posebna se pažnja poklanja individualiziranom obrazovanju i razvoju karakterističnih afiniteta što je, ističe, najvažnije za daljnji razvoj njihovih karijera. Da je takav pristup dobar, naglasila je, pokazuju i rezultati koje ti učenici postižu na državnoj maturi te kasnije na fakultetu.

S njom se slaže i Majetić koji također naglašava da ocjene nisu mjerilo znanja te ističe da hrvatski obrazovni sustav nije usklađen s potrebama gospodarstva pa iz škola "izlaze ljudi koji poslodavcima ne trebaju". "Privatnim školama mora se omogućiti autonomija u izboru metoda upisnog postupka jer one djeluju na tržištu", poručio je. Balković je naglasio da se HUP zalaže za objektiviziranje ocjena u osnovnoj školi, "bilo uvođenjem eksterne evaluacije poput one u srednjoj školi (državna matura) bilo kroz državne ispite tijekom zadnjih godina osnovnoškolskog obrazovanja" kako bi i roditelji i profesori dobili uvid u objektivno znanje učenika.

Upozorio je pritom da se, primjerice, učenici iz zemalja koje nisu članice EU (Bosna i Hercegovina, Srbija) mogu u hrvatske privatne ili državne škole upisati a da zadovoljavaju kriterije propisane odlukom, ako samostalno financiraju vlastito obrazovanje, što ne vrijedi za učenike iz Hrvatske koji bi samostalno financirali svoje obrazovanje u privatnim srednjim školama. "To je apsurdno", rekao je Balković te odluku ministarstva ocijenio kao štetnu i diskriminirajuću.