c S
Dnevne novosti

Vlada se odlučila za osnivanje javnog poduzeća za prateće djelatnosti u javnom sektoru

17.06.2014 07:14 ZAGREB, 16. lipnja 2014.(Hina), Potpredsjednica Vlade Milanka Opačić izjavila je da je uži kabinet Vlade donio odluku o odabiru spin off modela izdvajanje pratećih djelatnosti u javnom sektoru, koji uključuje osnivanje javnog poduzeća u koje će preći svi zaposlenici i kojim bi se godišnje uštedjelo oko 280 milijuna kuna.

"Razmatrajući tri modela procijenili smo da je spin off model, po kojem će se osnovati trgovačko društvo, isplativ za državne uštede i najmanje stresan za zaposlenike koji rade u neosnovnim djelatnostima u javnom sektoru", rekla je Opačić novinarima. U pratećim službama sada radi 26.500 ljudi, od kojih će oko 24.000 preći u to poduzeće. Njihova prava se neće smanjivati, a novom javnom tvrtkom bit obuhvaćeno ukupno 2300 proračunskih korisnika (agencija, ministarstva, institucija itd.).

U državnom proračunu sada se na poslove čišćenja, održavanja, pranja i peglanja, pripreme hrane i pića, prijevoza i zaštite godišnje izdvaja 3,4 milijarde kuna bez troškova režija, a uštede se procjenjuju na 280 milijuna kuna. Analize pokazuju da će kroz slijedeće tri godine 3629 radnika otići u mirovinu. Uštede od 30 posto moguće su racionalizacijom troškova i objedinjavanjem nabave, za što se sada izdvaja nešto više od milijardu kuna, a 55 posto uštedjelo bi se povećanjem produktivnosti rada. Sada se za primanja radnika izdvaja 1,8 milijardi kuna, navela je Opačić.

Na opasku novinara da je Vlada odustala od outsourcinga, ponovila je da taj model Vlada nikada nije odabrala, naprotiv u fokus su ga stavili sindikati zato da "ne ostanu bez 24.000 članarina". Na model spin offa odlučili smo se jer možemo uštedjeti i podizati kvalitetu i standard, rekla je Opačić podsjetivši da je to već učinjeno u sektoru IT-a i računovodstvenih poslova, nad kojima država mora imati svojevrsni nadzor. Kad poslovi budu objedinjeni u jednom poduzeću, osim kroz objedinjavanje javne nabave štedjet će se i na naknadama za bolovanja, jer za to vrijeme neće biti potrebno zapošljavati druge ljude.

Novoosnovano trgovačko društvo utvrdit će standarde i kvalitetu usluge, pa se više neće moći događati da, primjerice, jedan vozač radi dva sata, a drugi osam, ili da jedna čistačica čisti 300, a druga 600 kvadrata. Vidimo da ima puno prostora za racionalizaciju i uštede, naglasila je Opačić. Zaposlenici u sustavu zdravstva bit će zadnji u izdvajanju, a to za njih neće vrijediti dok se ne provede Master plan bolnica. I dio vozača, primjerice hitne pomoći, pravosudne policije i drugih specifičnih poslova imat će poseban tretman.

Razmišlja se da se svi vozači i automobili u javnoj upravi izdvoje u "car pool". Što se zaštitarske službe tiče, ona je dijelom u outsourcingu, ostalo je 887 djelatnika koji će vjerojatno biti preseljeni u državnu tvrtku - AKD Zaštita. Što se tiče pitanja zašto se djelatnici nisu prebacili u postojeće javno poduzeće Pleter, koje je osnovao MORH, Opačić kaže da to poduzeće ima 700 zaposlenih i 30 posto proizvodnje izvozi, a nova tvrtka imat će čak 24.000 zaposlenih i neće izvoziti.

Vlada će novi model prihvatiti do kraja lipnja, najavila je Opačić. Na pitanje hoće li se zbog neujednačenosti plaća u javnom sektoru nekima plaće smanjivati, odgovorila je kako za to ne vidi razloga jer će plaće biti utvrđene granskim kolektivnim ugovorom. Izrazila je nadu da će Vlada do kraja godine to dogovoriti sa sindikatima. Tri modela koja je Vlada razmatrala bila su spin off, samostalno poboljšanje efikasnosti u kući i outsourcing – po kojem bi privatna poduzeća preuzela obavljanje neosnovnih djelatnosti i sve zaposlenike.