c S
Dnevne novosti

Predstavljen novi Pravilnik o vrjednovanju učenika u osnovnoj i srednjoj školi

23.09.2010 07:33 ZAGREB, 22. rujna 2010. Novi Pravilnik o načinima, postupcima i elementima vrjednovanja učenika u osnovnoj i srednjoj školi predstavljen je u Ministarstvu znanosti, obrazovanja i športa (MZOŠ) gdje su novinari upoznati koji su naglasci i najvažnije novosti toga pravilnika u odnosu na prethodni.
Kako je rečeno, novi pravilnik stupit će uskoro na snagu - potreban je još potpis ministra znanosti, obrazovanja i športa Radovana Fuchsa i time će prestati važiti stari Pravilnik o načinu praćenja i ocjenjivanja učenika u osnovnoj i srednjoj školi iz 1995.

Polazište novoga pravilnika je da su upravo učitelji i nastavnici koji rade u neposrednoj nastavi stručno najosposobljeniji za planiranje, donošenje kriterija i izbor metoda te provedbu i nadzor ocjenjivanja učenika. Pravilnik prati strateška načela odgoja i obrazovanja postavljena nedavno donesenim Nacionalnim okvirnim kurikulumom kojim se tako predviđa da učitelji i nastavnici vrjednovanje učeničkih rezultata za pojedine predmete i nastavne sadržaje međusobno usklađuju na svim razinama, počevši od školskih aktiva, preko razine županijskih aktiva, pa sve do nacionalne razine.

Takvo usklađivanje, rečeno je, omogućit će jasnu usporedivost ocjena učenika na svim tim razinama. To će primjerice, istaknuto je, pridonijeti i smanjenju inflacije odlikaša u osnovnim školama. Propisano je da svi kriteriji i elementi ocjenjivanja moraju biti javno obznanjeni učenicima početkom školske godine kako bi oni znati što se točno od njih očekuje.

Novi pravilnik jasnije uređuje prava i obveze roditelja pa razrednici tako više nisu dužni posebno pismeno obavještavati roditelje, koji ne dolaze na roditeljske sastanke ili informacije, o mogućem lošem uspjehu njihove djece. Također, ukida se mogućnost da roditelji zahtijevaju preispitivanje zaključne ocjene iz pojedinoga nastavnog predmeta, kao i skupnoga prigovora roditelja učenika nekog razreda na sustav ocjenjivanja pojedinoga nastavnika.

S druge pak strane roditelji mogu izravno utjecati na poboljšanje sustava ocjenjivanja u školi i uputiti pismene i usmene predstavke ravnatelju ili vijeću roditelja škole, a posredstvom razrednika i dogovoriti izravni razgovor s pojedinačnim predmetnim nastavnicima.

Novost je i ocjena iz vladanja o kojoj sada zajednički odlučuju razrednik i čitavo razredno vijeće te se tako uklanja mogućnost da pojedinačni nastavnik neopravdano nagrađuje ili kažnjava bilo kojeg učenika. O ponavljanju pismenog ispita sada samostalno odlučuje nastavnik, a time se ukida odredba prema kojoj se ispit automatski ponavlja ako više od 50 posto učenika dobije nedovoljnu ocjenu. Ispitivanje učenika ograničeno je na najviše dva ispita u istom danu, a nastavničko vijeće škole je na početku godine dužno donijeti okvirni vremenski plan pisanih provjera. Novim pravilnikom uređena su i pravila za ocjenjivanje učenika s teškoćama.