c S
U središtu

Uredbom dopunjen Zakon o mirovinskom osiguranju

01.10.2013 Uredba o dopunama Zakona o mirovinskom osiguranju stupila je na snagu 14. rujna 2013. i donesena je u smislu pojačanog nadzora nad ostvarivanjem mirovinskih i invalidskih prava osiguranika i korisnika mirovina kao i isplate mirovinskih primanja.

Na sjednici održanoj 5. rujna 2013. godine, Vlada je donijela Uredbu o dopunama Zakona o mirovinskom osiguranju (Narodne novine broj 112, od 6. rujna 2013.), kojom se nadopunjuje članak 87. i 113. Zakona o mirovinskom osiguranju te uvode novi članci 92.a i 122.a u sadržaj Zakona.

Ovom uredbom posebno je propisana:

- obustava isplate mirovinskih primanja u slučajevima kada Hrvatski zavod za mirovinsko osiguranje (u nastavku: Zavod) ne može pribaviti službenim putem podatak ili ispravu potrebnu za isplatu mirovinskog primanja, a osiguranik odnosno korisnik ne dostavi je u roku koji ne može biti kraći od 30 dana (članak 1. Uredbe o dopunama Zakona o mirovinskom osiguranju),

- mogućnost kontrolnog pregleda radi nadzora i kontrole utvrđenih prava na temelju invalidnosti, tjelesnog oštećenja ili opće nesposobnosti za rad članova obitelji tijekom korištenja tih prava, bez vremenskog ograničenja, te obustava isplate mirovine s prvim danom sljedećeg mjeseca od donošenja rješenja o obustavi (članak 3. Uredbe o dopunama Zakona o mirovinskom osiguranju),

- mogućnost da se pravomoćno rješenje o pravu na mirovinsko osiguranje ili iz mirovinskog osiguranja može izmijeniti novim rješenjem ako je prvim rješenjem povrijeđen zakon, pravni propis Europske unije o koordinaciji sustava socijalne sigurnosti, međunarodni ugovor o socijalnom osiguranju ili opći akt Zavoda na štetu osiguranika, osigurane osobe ili korisnika mirovine (članak 4. Uredbe o dopunama Zakona o mirovinskom osiguranju),

- donošenje rješenja i kada se sazna za nove činjenice koje utječu na pravo osiguranika, osigurane osobe ili korisnika mirovine, koje su nastale nakon pravomoćnosti rješenja (članak 4. Uredbe o dopunama Zakona o mirovinskom osiguranju).

Vezano za kontrolni pregled, treba istaknuti kako će se u slučaju obustave mirovinskog primanja zbog neodazivanja korisnika na kontrolni pregled, isplata po kontrolnom pregledu ponovno uspostaviti od dana obustave isplate, ali najviše za 12 mjeseci unatrag, računajući od prvoga dana idućeg mjeseca nakon mjeseca u kojem je obavljen kontrolni pregled.

Iz sadržaja članka 4. Uredbe proizlazi da se pravomoćno rješenje o pravu na mirovinsko osiguranje odnosno iz mirovinskog osiguranja može izmijeniti novim rješenjem ako i kada se sazna za nove činjenice koje utječu na pravo osiguranika, osigurane osobe ili korisnika mirovine, koje su nastale nakon pravomoćnosti rješenja.

Iako je jasna intencija ovakve odredbe u smislu pojačanog nadzora i kontrole nad ostvarivanjem mirovinskih i invalidskih prava iz mirovinskog osiguranja, postavlja se pitanje pravnih i stvarnih posljedica svojevrsnog ograničenja pravomoćnog djelovanja pravomoćnih upravnih akata Zavoda, odnosno koje posljedice ovakvo ograničenje pravomoćnosti konkretnih upravnih akata može imati u smislu pravne sigurnosti, te rješenja prejudicijelnih pitanja pred drugim upravnim tijelima izvan Zavoda, sudskim i drugim postupcima vezanim za nositelje mirovinskih prava i sl.

U svakom slučaju, prema članku 4. Uredbe o dopunama Zakona o mirovinskom osiguranju, novo rješenje donijet će se i kada se upravni sud očitovao za povoljnije pravno stajalište za stranku, a prava utvrđena novim rješenjem kojim se izmjenjuje pravomoćno rješenje pripadaju uvijek od prvoga dana idućega mjeseca nakon donošenja rješenja ako je postupak pokrenut po službenoj dužnosti, odnosno od prvog dana idućeg mjeseca nakon podnošenja zahtjeva ako je postupak pokrenut na zahtjev osiguranika ili korisnika.

Daniel Sever, mag iur.