Mapa portala English O nama > Podrška korisnicima   01 5999 918
Traži po     > Po zbirkama  Pomoć prilikom traženja  
IUS-INFO > Dnevni IUS-INFO > U središtu > Članak
 

        - +   *  

U središtu

9.6.2017

Prava i dužnosti zastupnika u Hrvatskom saboru

Zakonom o izmjenama i dopunama Zakona o pravima i dužnostima zastupnika u Hrvatskom saboru (Narodne novine broj 44/17), koji je stupio na snagu 13. svibnja 2017., reguliraju se prava zastupnika na naknadu plaće nakon prestanka obnašanja zastupničke dužnosti, pravo zastupnika na povratak na prethodno radno mjesto kao i prava i dužnosti zastupnika na sudjelovanje u sjednicama Sabora. U članku ukratko donosimo novine u tom Zakonu.

Odlukom i rješenjem Ustavnog suda Republike Hrvatske br. U-I-4113/2008 od 12. kolovoza 2014. utvrđena je neusklađenost Zakona o izmjenama i dopunama Zakona o pravima i dužnostima zastupnika u Hrvatskom saboru (Narodne novine broj 12/12) s Ustavnim odredbama. S obzirom da je tom odlukom ukinut institut zastupničke mirovine, bilo je potrebno novim zakonom, koji bi bio usklađen s pravnim shvaćanjem Ustavnog suda izraženim u toj odluci, regulirati prava zastupnika nakon prestanka mandata.

Sukladno izmjenama i dopunama Zakona o pravima i dužnostima zastupnika u Hrvatskom saboru, pravo zastupnika na naknadnu plaće nakon prestanka mandata uvjetovano je duljinom trajanja obnašanja dužnosti zastupnika u Hrvatskom saboru. Pri tome, zastupnici koji su obnašali dužnost najmanje godinu dana, imaju pravo na naknadu pune plaće u razdoblju od šest mjeseci od dana prestanka obavljanja dužnosti, odnosno pravo na naknadu plaće u iznosu od 50% za sljedećih šest mjeseci. Zastupnik u Hrvatskom saboru koji je obnašao dužnost najmanje jednu godinu mogao bi ostvariti naknadu u vremenskom razdoblju od najviše jedne godine od dana prestanka mandata pod uvjetom da se u tom vremenskom periodu nije zaposlio ili ostvario pravo na mirovinu.

Zastupnici koji su dužnost obnašali kraće od jedne godine, ali dulje od tri mjeseca, nakon prestanka obnašanja zastupničke dužnosti sve do početka ostvarivanja plaće po drugoj osnovi ili do ispunjenja uvjeta za mirovinu imaju, tri mjeseca od dana prestanka obnašanja zastupničke dužnosti, pravo na naknadu u visini plaće koju ostvaruje zastupnik na toj dužnosti, a sljedeća tri mjeseca pravo na naknadu u visini 50% plaće koju ostvaruje zastupnik na toj dužnosti. Izmijenjeni članak 5. Zakona zapravo je identičan članku 15. Zakona o obvezama i pravima državnih dužnosnika koji, među ostalim, uređuje i pravo zastupnika u Hrvatskom saboru na ostvarivanje naknade plaće nakon prestanka mandata.

Novim člankom 5.a Zakona propisani su uvjeti pod kojima zastupnik nakon prestanka obnašanja zastupničke dužnosti nema pravo na naknadu plaće.

Novelom zakona uređuje se i pravo povratka zastupnika na prethodno radno mjesto. Pri tome zakonodavac razlikuje zastupnike koji su prije obnašanja zastupničke dužnosti obnašali neku od dužnosti u državnoj službi odnosno zastupnike koji su prije početka mandata radili u privatnom sektoru. Novi članci 8.a i 8.b Zakona gotovo su identični člancima 15.d i 15.e Zakona o obvezama i pravima državnih dužnosnika, pa se postavlja pitanje smisla tog dvostrukog normiranja.

Novim zakonskim rješenjem, državni službenici koji su prije početka obnašanja dužnosti zastupnika u Hrvatskom saboru bili zaposleni na neodređeno vrijeme u državnoj službi, mogli bi ostvariti pravo povratka na prethodne poslove, a ako takvih poslova nema onda na odgovarajuće poslove nakon prestanka mandata bez provođenja javnog natječaja. Sam način provedbe povratka na prethodne poslove dosta je nejasan. Naime, na državne službenike primjenjuje se, kao poseban zakon, Zakon o državnim službenicima koji u članku 50. državnim dužnosnicima izričito zabranjuje, u konkretnom slučaju zastupnicima u Hrvatskom saboru, raspored na radna mjesta državnih službenika bez provedbe javnog natječaja, osim "ako posebnim zakonom nije drugačije propisano". Posebnim zakonom jest propisano drugačije, dakle, državni dužnosnici imaju pravo povratka na radno mjesto državnog službenika bez provedbe javnog natječaja.

Međutim, niti posebnim zakonom koji se odnosi na državne dužnosnike, niti posebnim zakonom koji se odnosi na zastupnike u Hrvatskom saboru kao niti posebnim zakonom koji se odnosi na državne službenike, nije jasno i nedvosmisleno definiran položaj državnog službenika koji počinje obnašati dužnost državnog dužnosnika kao niti način na koji se on može ili ne može rasporediti na prethodne poslove.

Daniel Deković, dipl. iur.


Ocijeni ovaj tekst

Arhiv

Zadnji članci

2017

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2016

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2015

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2014

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2013

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2012

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2011

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2010

Prosinac

Studeni

Listopad

Rujan

Kolovoz

Srpanj

Lipanj

Svibanj

Travanj

Ožujak

Veljača

Siječanj

2009

Prosinac

Studeni

Listopad

 
Postavi za početnu stranicu Spremi stranicu u favorite