c S
U središtu

Novosti u fiskalizaciji prometa gotovinom od 1. srpnja 2017.

03.07.2017 Fiskalizacija u prometu gotovinom je skup mjera koju provode obveznici fiskalizacije da bi se omogućio učinkovit nadzor ostvarenog prometa u gotovini. Nove zakonske odredbe vezane uz postupak fiskalizacije stupile su na snagu početkom 2017., dok se zakonske odredbe prema kojima svi obveznici fiskalizacije moraju izdavati račune putem elektroničkih naplatnih računa primjenjuju od 1. srpnja 2017.

Dakle, od 1. srpnja 2017. svi obveznici fiskalizacije dužni su postupak fiskalizacije izdavanja računa provoditi putem elektroničkih naplatnih uređaja.

Sukladno novim zakonskim odredbama obveznici fiskalizacije su:

- fizičke osobe obveznici poreza na dohodak po osnovi samostalne djelatnosti prema odredbama Zakona o porezu na dohodak (obveznici vođenja poslovnih knjiga i paušalisti)

- pravne i fizičke osobe koje se smatraju obveznicima poreza na dobit prema Zakonu o porezu na dobit za sve djelatnosti za koje su, prema odredbama posebnih propisa, obveznici izdavanja računa za isporuku dobra ili obavljene usluge.

Iznajmljivači soba i postelja putnicima i turistima, te organizatori kampova kojima se ostvareni dohodak paušalno oporezuje, nisu obveznici fiskalizacije jer ne obavljaju samostalnu djelatnost u smislu odredbi Zakona o porezu na dohodak, nego ostvaruju dohodak od imovine.

Također, pravna i fizička osoba koja je obveznik poreza na dobit, a obavlja djelatnosti za koje nije obvezna izdati račun ili obavlja djelatnosti koje su navedene u članku 5. Zakona o fiskalizaciji u prometu gotovinom (NN br. 133/12 i 115/16), kao što je npr. prodaja roba ili usluga putem prodajnih automata, nije obveznik fiskalizacije.

Uvezana knjiga računa moći će se koristiti samo u sljedeća dva slučaja:

- u slučaju kvara naplatnog uređaja, ako obveznik fiskalizacije nema zamjenski uređaj

- kod obveznika fiskalizacije koji nisu u mogućnosti provoditi postupak fiskalizacije izdavanja računa što dokazuju potvrdom HAKOM- a.

Obveznici fiskalizacije u svrhu provedbe postupka fiskalizacije izdavanja računa obvezni su koristiti programsko rješenje koje će onemogućiti postupke kojima se izbjegava postupak fiskalizacije izdavanja računa. Također su obvezni dostaviti Poreznoj upravi podatke o proizvođaču/održavatelju programskog rješenja, kako bi se uočile nepravilnosti koje mogu dovesti do postupanja suprotno propisanim zakonskim odredbama.

Obveznik fiskalizacije te proizvođač i/ili održavatelj programskog rješenja odgovorni su za ispravnost programskog rješenja.

Sukladno novim zakonskim odredbama, obveznici fiskalizacije obvezni su dostavljati podatke o poslovnim prostorima putem elektroničkog servisa Porezne uprave – e-Porezna, a oni koji ne podnose obrasce putem e-Porezna te nemaju certifikat za pristup sustavu e-Porezna, dužni su podatke o poslovnom prostoru prijaviti nadležnoj ispostavi Porezne uprave putem obrasca Prijave podataka u sustavu fiskalizacije.

Podatak o poslovnim prostorima mora sadržavati sljedeće:

- OIB

- oznaku poslovnog prostora

- adresu poslovnog prostora

- tip poslovnog prostora

- vrstu djelatnosti koja se obavlja u poslovnom prostoru

- radno vrijeme i radne dane

- datum otvaranja poslovnog prostora

- datum zatvaranja poslovnog prostora

- status poslovnog prostora.

Oznaka poslovnog prostora mora biti označena na isti način kao što će se navoditi na samom računu u dijelu broja računa. Dostavlja se podatak o točnoj adresi poslovnog prostora, a ako se djelatnost obavlja na terenu ili ako se radi o povremenim mjestima obavljanja djelatnosti, kao tip poslovnog prostora navodi se način poslovanja – internetska trgovina, pokretna trgovina … Obvezna je i dostava podataka o vrsti djelatnosti prema važećem šifraniku koji sadrži nacionalnu klasifikaciju djelatnosti. Skupina podataka o poslovnim prostorima proširena je i podacima o datumu otvaranja odnosno zatvaranja poslovnog prostora, te statusu poslovnog prostora (trajno zatvoren ili privremeno npr. adaptacija, sezonsko poslovanje, nadzor …). Obveznici fiskalizacije podatak o zatvaranju poslovnog prostora dostavljaju samo ako se poslovni prostor privremeno ili trajno zatvara.

Ako se tijekom nadzora utvrdi da obveznik fiskalizacije ne provodi postupak fiskalizacije, poreznom obvezniku može se naredbom privremeno zabraniti obavljanje djelatnosti pečaćenjem do uklanjanja razloga zbog kojih je zabrana izrečena, a najdulje 8 dana od dana izdavanja naredbe.

Do 1. kolovoza 2017. obveznici fiskalizacije, koji su sukladno prethodno važećem Zakonu o fiskalizaciji dostavili podatke o poslovnim prostorima, dužni su ponovno dostaviti podatke o svim poslovnim prostorima u kojima obavljaju djelatnost putem sustava e-Porezna ili putem obrasca Prijava podataka u sustav fiskalizacije.

Izvor: http://www.poslovni-info.eu