c S
U središtu

Električni romobili

10.05.2019 Električni romobili su sve češća pojava na našim prometnicama i postavlja se pitanje njihove zakonite upotrebe u prometu, budući da svojom brzinom i snagom električnog motora očito nadilaze funkciju „običnih“ romobila. Hrvatski zakoni ne definiraju izričito električne romobile pa samim time nije niti definirano njihovo sudjelovanje u prometu.

Jedino spominjanje pojma romobil u Zakonu o sigurnosti prometa na cestama („Narodne novine“, br. 67/08., 48/10., 74/11., 80/13., 158/13., 92/14., 64/15., 108/17., dalje: Zakon) nalazi se u članku 124. stavku 2. kojim se određuje da je na kolniku zabranjeno igranje, vožnja dječjim biciklom, romobilom i koturaljkama… Stavkom 4. članka 124. Zakona određeno je kako će se pješak koji postupi suprotno navedenim odredbama kazniti za prekršaj sa 300,00 kuna. Slijedom navedenih zakonskih odredaba kretanje romobila se izjednačava sa kretanjem pješaka, a odredbama koje određuju njegovo korištenje u prometu brani se njegovo kretanje kolnikom i dozvoljava mu se kretanje samo površinama kojima se smiju kretati pješaci, ponajprije nogostupima, gdje su oni dostupni.

Člankom 124. stavkom 3. Zakona je određeno da se pješak smije kretati nogostupom ili drugom površinom određenom za kretanje pješaka, odnosno površinom pokraj kolnika prikladnom za kretanje pješaka. Iznimka od navedenog pravila određena je člankom 125. stavkom 1. koji određuje kako na cesti na kojoj ne postoji nogostup ili druga površina prikladna za kretanje pješaka, ili na cesti na kojoj postoji nogostup ili druga površina određena, odnosno prikladna za kretanje pješaka kojom se pješaci ne mogu koristiti iz bilo kojeg razloga, pješaci se mogu kretati kolnikom. Ako se pješak kreće kolnikom mora se kretati što bliže rubu kolnika na način kojim ne ometa i ne sprečava promet vozila.

Zakonom nisu definirani romobil i električni romobil, no dana je definicija bicikla i bicikla na električni pogon, pa je tako člankom 2. stavkom 1. točkom 49. definirano kako je bicikl vozilo koje ima najmanje dva kotača i koje se pokreće isključivo snagom vozača ili koje je opremljeno pedalama i pomoćnim električnim motorom čija najveća trajna snaga nije veća od 0,25 kW i koja se progresivno smanjuje do nule kad brzina dostigne 25 km/h, ili prije, ako vozač prestane pokretati pedale.

Člankom 112. stavkom 1. Zakona definirano je kako su vozači bicikla dužni kretati se biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, a ako one ne postoje, što bliže desnom rubu kolnika. Stavkom 3. istoga članka definirane su kazne za prekršitelje odredaba stavka 1. tako da će se novčanom kaznom u iznosu od 300,00 kuna kazniti za prekršaj vozač ako postupi suprotno odredbama iz stavka 1.

S obzirom da se romobil u Zakonu spominje samo u kontekstu kretanja pješaka očito je da su i za električne romobile trenutno primjenjiva pravila u prometu koja se odnose na pješake. Smatramo da se pravila o električnim biciklima ne bi samo zbog električnog pogona mogla posredno primjenjivati i na električne romobile.

Vezano za sigurnost električnih romobila, ovisno o performansama, oni mogu dosegnuti brzinu i do 20 km na sat i s obzirom na tu brzinu čine opasnost za svoje vozače i pješake koji bi im se mogli pronaći na putu. Zakon o sigurnosti prometa na cestama ne određuje obavezu korištenja zaštitne opreme za vozače električnih romobila. U svom članku 114. Zakon određuje kako vozač motocikla ili mopeda te vozač lakog četverocikla bez zaštitne kabine i četverocikla bez zaštitne kabine, kao i osobe koje se prevoze na tim vozilima, moraju, za vrijeme vožnje na cesti, na glavi nositi propisanu, homologiranu i uredno pričvršćenu zaštitnu kacigu. Zaštitnu kacigu, za vrijeme vožnje na cesti, na glavi moraju nositi i vozači bicikla mlađi od 16 godina. Vozači električnih romobila ne potpadaju pod navedene odredbe zakona, ali je očito kako bi u slučaju nezgode pri povećanoj brzini vozač romobila mogao zadobiti povrede glave i tijela te bi trebalo u budućim izmjenama Zakona odrediti nošenje kacige kao zaštitnog sredstva.

S problemom pravne regulacije električnih romobila suočavaju se i mnoge druge zemlje, pa je tako primjerice u Velikoj Britaniji korištenje električnih romobila ograničeno isključivo na privatnim posjedima. Zakonski ih se definira kao PLEV - Personal Light Electric Vehicles, te ih se ne podvrgava porezima na vozila i registraciji. Zabranjeno je prometovanje biciklističkim stazama i kolnicima zbog nedostatka pedala i slabih električnih motora koji bi mogli dovesti do usporavanja ostalih sudionika u prometu.
Zanimljivo je istaknuti kako u Francuskoj električni romobili smiju dosegnuti brzine od 25 km/h na biciklističkim stazama, dok su Austrija i Švicarska dodatno proširile dozvole kretanja romobila kako bi uključivale i ceste. Francuska i Njemačka dozvoljavaju prometovanje električnih romobila na pločnicima gdje njihove brzine smiju dosegnuti 6 km/h.
Kolike su razlike u zakonskom reguliranju korištenja električnih romobila unutar nekih država pokazuje i činjenica da je u Kaliforniji dozvoljeno njihovo korištenje na biciklističkim stazama, pločnicima i cestama pod uvjetom da je vozač stariji od šesnaest godina i da nosi kacigu, dok je vožnja na električnom romobilu u New Yorku zabranjena i  kažnjava se sa 500 dolara kazne.

Roko Hranjec mag. iur.