c S
U središtu

Promet na cesti – jeste li znali? (promet bicikala)

12.08.2022

U odredbama Zakona o sigurnosti prometa na cestama predviđeno je mnoštvo prekršaja koji se vrlo rijetko procesuiraju i s kojima vjerojatno veliki broj sudionika u prometu nije niti upoznat, pa ćemo u nastavku dati ukratko prikaz nekih od takvih prekršaja s pitanjem - Jeste li znali za takav prekršaj?

Promet bicikala (mopeda, motocikala i osobnih prijevoznih sredstava) pobliže je uređen u člancima 112. do 114. Zakona o sigurnosti prometa na cestama („Narodne novine“ br. 67/08., 48/10., 74/11., 80/13., 92/14., 64/15., 108/17., 70/19., 42/20. i 85/22.– dalje  ZSPC).

Napominjemo da je u članku 2. stavku 1. točki 49. ZSPC-a pojam „bicikl“ definiran kao vozilo koje ima najmanje dva kotača i koje se pokreće isključivo snagom vozača ili koje je opremljeno pedalama i pomoćnim električnim motorom čija najveća trajna snaga nije veća od 0,25 kW i koja se progresivno smanjuje do nule kad brzina dostigne 25 km/h, ili prije, ako vozač prestane pokretati pedale (tzv. elektrobicikl).

Uvodno ćemo nešto reći i o statističkim pokazateljima koji će nam dati jasniju sliku glede stradavanja biciklista u prometu, kao i glede sudjelovanja biciklista u prometnim nesrećama, a što nas u konačnici dovodi do zaključka o važnosti statusa biciklista u prometu na cestama. Za potrebe članka koristili smo podatke iz Statističkog pregleda temeljnih sigurnosnih pokazatelja i rezultata rada u 2021. godini Ministarstva unutarnjih poslova, Službe za strateško planiranje, statistiku i unaprjeđenje rada iz travnja 2022. godine.

Dakle, tijekom 2021. godine u Republici Hrvatskoj dogodilo se 379 prometnih nesreća s nastradalim osobama u vidu naleta na bicikl (14,7% više nego 2020. godine), uslijed čega je poginula 21 osoba (6 poginulih tijekom 2020. godine), dok su 373 osobe ozlijeđene (334 ozlijeđene tijekom 2020. godine). Inače, biciklisti su sudjelovali u 1328 prometnih nesreća (u 1193 tijekom 2020. godine) u kojima je ozlijeđeno 945 osoba (886 ozlijeđenih tijekom 2020. godine), dok je 28 osoba poginulo (9 poginulih tijekom 2020. godine). Zanimljiv je podatak da se 86 prometnih nesreća dogodilo na biciklističkoj stazi, s jednom poginulom osobom, dok je 61 osoba ozlijeđena.

Prije svega naglašavamo kako prema članku 113. stavku 1. ZSPC-a vozač bicikla ima obvezu upravljati vozilom na način kojim se ne umanjuje stabilnost vozila i ne ometaju drugi sudionici u prometu, a osobito ne smije:

-          skidati istodobno obje ruke s upravljača (tzv. „vožnja bez ruku“)

-          pridržavati se za drugo vozilo (primjerice za tramvaj, traktor i sl.)

-          prevoziti, vući ili gurati predmete koji ga mogu ometati u upravljanju vozilom ili ugrožavati druge sudionike u prometu. 

U tom kontekstu naglašavano kako se inače prema članku 93. stavku 1. ZSPC-a u prometu na cesti biciklom smije vući prikolicu s dva kotača pričvršćenu tako da je osigurana stabilnost vozila, s tim da prikolica ne smije biti šira od 80 cm, a ukupna masa ne smije biti veća od 50 kg, dok na stražnjoj strani mora imati dva katadioptera propisana za priključna vozila, a u slučaju suprotnog postupanja predviđena je novčana kazna u  iznosu od 300,00 kuna. Nadalje, člankom 157. ZSPC-a propisano je da se na biciklu ne smije prevoziti predmete šire od 50 cm sa svake strane vozila (stavak 1.), dok se na prikolici bicikla ne smije prevoziti predmete šire od 80 cm (stavak 2.), te je za suprotno postupanje za vozača bicikla također propisana novčana kazna u iznosu od 300,00 kuna (stavak 3.).

Vozač bicikla i osobnog prijevoznog sredstva koji se kreće kolnikom na cesti dužan je noću i danju u slučaju smanjene vidljivosti biti označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom (članak 113. stavak 2. ZSPC-a).

Nastavno ističemo da prema tumačenju MUP-a pod pojmom „drugi reflektirajućih oznaka“ treba podrazumijevati neke druge oznake, materiju ili samoljepljive trakice koje reflektiraju svjetlo, a koje bicikliste čine uočljivijima na cesti.

Osim toga, apostrofiramo da prema člankom 2. stavkom 1. točkom 85. ZSPC-a smanjena vidljivost postoji ako zbog nepovoljnih atmosferskih ili drugih prilika (magle, snijega, kiše, prašine, dima i sl.) vozač ne može jasno uočiti druge sudionike u prometu ili prometni znak na udaljenosti od najmanje 200 m na cesti izvan naselja, odnosno od najmanje 100 m u naselju, dok se pod pojmom „noću“, sukladno članku 101. stavku 2. ZSPC-a podrazumijeva vrijeme od prvog sumraka do potpunog svanuća. 

Za postupanje suprotno odredbama članku 113. ZSPC-a propisana je novčana kazna u iznosu od 300,00 kuna.

Željko Kudrić, dipl. iur.