c S
Dnevne novosti

Hrvatski sabor o izmjenama Zakona o zaštiti potrošača

22.05.2009 11:28 ZAGREB, 22. svibanj 2009.Hina, Hrvatski je sabor u današnjem nastavku sjednice raspravio prijedlog izmjena Zakona o zaštiti potrošača, za koji oporba tvrdi da više štiti trgovce nego potrošače.
"Tim se zakonom više štite trgovci od suvišnih troškova i zapošljavanja dodatnih radnika", ustvrdio je Zdenko Franić (SDP). Upozorio je da u Zakonu više nema obveze isticanja maloprodajne cijene na svakom proizvodu, ako je ona istaknuta na polici. "To je korak unatrag. Odete li u neki diskont, ni u ludilu ne možete otkriti koja se cijena odnosi na koji proizvod", rekao je Franić, upozoravajući da je to suprotno i europskim direktivama.

Državna tajnica u Ministarstvu gospodarstva Tamara Obradović-Mazal odgovorila je kako ponekad nije moguće istaknuti cijenu na svakom komadu, primjerice kad je riječ o kruhu. Naglasila je, međutim, da se uvodi obveza isticanja jediničnih cijena, kad se isti proizvod prodaje u različitim pakiranjima, s različitim brojem komada. Kupac će tako znati, primjerice, koliko košta jedna pelena i bit će mu jasno isplati li mu se više kupiti manje ili veće pakiranje, objasnila je državna tajnica.

Krunoslav Markovinović (HDZ) upozorio je pak na "evoluciju" zaštite potrošača, koji, podsjeća, prije nekoliko godina nisu mogli vratiti proizvod kupljen na sniženju, za koji su naknadno utvrdili da je neispravan.

Zastupnici su kao pozitivan primjer istaknuli presudu protiv proizvođača deterdženta "Ariel", za koji je utvrđeno da nije jednake kvalitete kao istoimeni proizvod koji se prodaje na Zapadu.

Predloženim zakonskim izmjenama uvodi se, među ostalim, "kolektivna zaštita potrošača". Time se omogućava pojedincima da u svoje ime, a u interesu zaštite svih potrošača, podignu tužbu na trgovačkom sudu protiv onih trgovaca ili njihovih udruženja, čije je postupanje u suprotnosti s propisima o zaštiti potrošača. To znači da će se učinak presude u korist jednog potrošača odnositi na sve potrošače i sve sudionike na tržištu.

"Na primjer, ako banke u svojim ugovorima o potrošačkom kreditu imaju odredbu koja se samo jednom potrošaču učini nepoštenom te on pokrene kolektivnu tužbu i uspije u tužbenom zahtjevu, sve banke će morati iz sličnih potrošačkih ugovora ukloniti takvu nepoštenu poslovnu praksu", objasnila je Obradović-Mazal.