c S
U središtu

Pravila on line ponašanja

12.08.2010 Kako cestovni, željeznički i zračni promet ne bi mogao funkcionirati bez odgovarajućih prometnih znakova, zakona i drugih propisa, tako niti on line promet na Internetu i Intranetu ne bi mogao funkcionirati bez poštivanja određenih pravila ponašanja.
Zato pružatelji usluga na Internetu i Intranetu (access provider-i, content provider-i) donose svoja pravila/kodekse ponašanja (Internet/Intranet Access Policy) kojih se korisnici moraju pridržavati. U protivnom, može im se uskratiti odnosno ukinuti daljnji pristup određenim sustavima, uslugama i sadržajima.

Davatelji on line usluga upozoravaju svoje korisnike da dobro pročitaju i poštuju njihova Pravila ponašanja, a ako budu uhvaćeni u prekršaju, obustavit će im se on line pristup. Svaki korisnik mora pisanom izjavom ili klikom na polje „acceptance“ ili „OK“ potvrditi da je upoznat s ovim Pravilima i da će ih poštivati.

Isto tako i poslodavci čija efikasnost poslovanja ovisi o korištenju on line sustava također upozoravaju svoje zaposlenika i treće osobe koje angažiraju da za njih obave određene poslove, da prvo pročitaju ovakva Pravila ponašanja i zatim potpišu Izjavu da ih prihvaćaju i svjesni su posljedica ako ih prekrše.

Sadržaj pravila on line ponašanja usmjeren je uglavno na zabranu davanja svog account-a i lozinke drugom korisniku na korištenje. To je ne samo zabranjeno već i opasno za korisnika, jer sve što se radi pod našim account-om i lozinkom pripisuje se samom vlasniku account-a i lozinke.

Naravno, izričito se zabranjuju i kriminalne aktivnosti, raspirivanje bilo kakve mržnje (rasne, nacionalne, vjerske, spolne, dobne itd.), vrijeđanje i ponižavanje drugih osoba, fizičkih i pravnih.

Nadalje, zabranjuje se širenje računalnih virusa i drugih štetnih kodova te lančanih i drugih poruka koje mogu blokirati cijeli informacijski sustav. Od korisnika se posebno traži poštivanje brojnih prava intelektualnog vlasništva za koja znamo da su on line vrlo ranjiva.

Osim toga, i sam pružatelj on line usluga može imati problema i biti pozvan na zakonsku/kaznenu odgovornost zbog on line povrede zakona od strane njegovih pretplatnika/korisnika.

Zato i brojni poslodavci da bi zaštitili svoje poslovanje i IS/IT sustave moraju nadzirati korištenje Interneta i Intraneta od strane svojih zaposlenika, uključujući korištenje e-maila.

Naravno, zaposlenike treba upozoriti na ovo pravo nadzora od strane poslodavca bilo pravilnikom o radu ili radnim ugovorom. No, najbolje je rješenje da zaposlenik potpiše pisanu izjavu da je upozoren na ovo pravo nadzora od strane poslodavca.

Slijedom takvog rješenja u mnogim je državama već bilo otkaza ugovora o radu zbog prekomjernog korištenja e-maila i drugih on line servisa u privatne svrhe te korištenja on line sustava za izvršavanje raznih kaznenih djela (uvreda, prijetnji, krađa s tuđih bankovnih računa, pornografije i dr.).

Mr.sc. Nelka Fikeys Krmić, dipl.iur.