Sadržaj
(1) Ovim Pravilnikom propisuju se postupak i uvjeti izdavanja viza strancima u diplomatskim misijama i konzularnim uredima Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: DM/KU) i na graničnim prijelazima te postupak produljenja vize u policijskim upravama, odnosno postajama (u daljnjem tekstu: PU/PP).
(2) Ovaj Pravilnik sadrži odredbe koje su u skladu s Uredbom (EZ) br. 810/2009 Europskog parlamenta i Vijeća od 13. srpnja 2009. godine kojom se uspostavlja Zakonik Zajednice o vizama (Zakonik o vizama); SL L 243, 15. 9. 2009.
Ovlašteni službenik
(1) Službene osobe koje u DM/KU, PU/PP i na graničnim prijelazima provode postupke predviđene ovim Pravilnikom su propisno ovlašteni diplomati DM/KU i ovlašteni službenici PU/PP.
(2) U odsutnosti ovlaštenog službenika, šef DM/KU ovlašćuje službenika koji će obavljati poslove iz stavka 1. ovoga članka.
(3) U odsutnosti ovlaštenog službenika PU/PP neposredno nadređeni službenik određuje ovlaštenu zamjenu za odsutnog službenika, radi obavljanja poslova iz stavka 1. ovoga članka.
Nadležnost
(1) Stranac kojemu je potrebna viza za Republiku Hrvatsku podnosi zahtjev u nadležnoj DM/KU prema mjestu svog boravišta u inozemstvu.
(2) Ako stranac nije državljanin države u kojoj podnosi zahtjev, mora dokazati da zakonito boravi u toj državi.
Ako u nekoj državi ne postoji DM/KU, stranac može podnijeti zahtjev za vizu:
– u najbližoj DM/KU u drugoj državi, ili
– u DM/KU druge države s kojom je Republika Hrvatska sklopila ugovor o zastupanju u izdavanju viza.
(1) Iznimno od odredbi članka 3. i 4. ovoga Pravilnika, DM/KU može prihvatiti zahtjev za vizu i ako se stranac zatekne na njegovu konzularnom području, pod uvjetom da za to postoje opravdani razlozi.
(2) Opravdani razlozi iz stavka 1. ovoga članka mogu biti:
– dolazak na poziv hrvatskoga državnog tijela,
– sudjelovanje na međunarodnom skupu u Republici Hrvatskoj,
– žurni poslovni posjet pravnoj osobi u Republici Hrvatskoj,
– humanitarni razlozi,
– razlozi više sile,
– i drugi opravdani razlozi.
(3) Humanitarni razlozi iz stavka 2. ovoga članka su:
– ako treba žurnu medicinsku pomoć,
– ako daruje organe,
– u slučaju nepredviđenog događaja kod članova uže obitelji (teška bolest, smrt i sl.), i
– drugi opravdani slučajevi iz čijih se okolnosti može zaključiti da su humanitarnog karaktera.
(4) Razlozi više sile iz stavka 2. ovoga članka su:
– promjene leta u zračnom prometu (npr. radi vremenskih uvjeta, štrajka i sl.),
– promjene u drugim vrstama prometa do kojih je došlo radi objektivnih tehničkih poteškoća ili druge više sile,
– prirodne i druge elementarne nepogode.
Pribavljanje suglasnosti središnjeg tijela za pitanja viza
(1) DM/KU dužan je, osim u slučajevima određenim u članku 41. ovoga Pravilnika i Dodatku 4. ovome Pravilniku, prije izdavanja vize zatražiti prethodnu suglasnost ministarstva nadležnog za vanjske poslove.
(2) Kada je zahtjev proslijeđen na prethodnu suglasnost, viza se može izdati tek nakon dobivene suglasnosti.
(3) U slučaju pribavljene suglasnosti, ovlašteni službenik na osnovi priložene dokumentacije i obavijesti kojima raspolaže u svakom konkretnom slučaju, odlučuje hoće li izdati vizu.
(4) Ako tijelo iz stavka 1. ovoga članka nije suglasno s izdavanjem vize dužno je obrazložiti svoju odluku.
Nazočnost podnositelja zahtjeva
(1) Stranac osobno podnosi zahtjev za vizu. Iznimno, ako za to postoje opravdani razlozi, stranac ne mora osobno podnijeti zahtjev, ali mora osobno pristupiti na poziv DM/KU.
(2) Iznimno od stavka 1. ovoga članka, kako bi se osiguralo da se zbog velikih udaljenosti i/ili neodgovarajuće prometne povezanosti u posebnim regijama ili zemljopisnim područjima ne prouzroče nepotrebni napori podnositelju zahtjeva zbog dolaska do nadležnog DM/KU, a u mjestu njegova boravka ili u blizini djeluje počasni konzul Republike Hrvatske, prihvatit će se da podnositelj zahtjeva osobno pristupi u konzularni ured Republike Hrvatske na čelu s počasnim konzulom radi provjere identiteta uvidom u javnu ispravu.
(3) Od podnositelja zahtjeva može se zahtijevati da dogovori termin za podnošenje zahtjeva. U pravilu, termin se zakazuje u primjerenom roku.
(4) U opravdanim slučajevima žurnosti, DM/KU može dopustiti podnositeljima da podnesu zahtjev bez termina ili se termin zakazuje odmah.
Posredno podnošenje zahtjeva