Nakon objave konačnih rezultata lokalnih izbora za općinskog načelnika, gradonačelnika i župana slijedi postupak primopredaje vlasti sukladno Zakonu o postupku primopredaje vlasti 1 (u daljnjem tekstu: Zakon) koji uređuje, osim postupka primopredaje državne vlasti, i postupak primopredaje izvršne ovlasti u jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, status određenih državnih dužnosnika i drugih imenovanih osoba te se propisuju obveze, rokovi i postupanja vezano uz postupak primopredaje vlasti.
Zakonom je određeno da pisano izvješće treba sadržati informacije o:
Odredbom članka 10.d Zakona općinski načelnik, gradonačelnik, župan i gradonačelnik Grada Zagreba i njihovi zamjenici, koji su članovi skupština trgovačkih društava, predsjednici i članovi nadzornih odbora trgovačkih društava za koja je predstavničko tijelo jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave utvrdilo da su od posebnog interesa za jedinicu lokalne i područne (regionalne) samouprave, stavljaju članstvo u tim tijelima na raspolaganje tijelu koje ih je imenovalo.
Osobe koje obnašaju te dužnosti dužne su staviti članstvo na raspolaganje u roku od 15 dana od dana stupanja na dužnost načelnika, gradonačelnika, župana i gradonačelnika Grada Zagreba.
2. Trajanje mandata
Sukladno odredbama članka 29. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi2 i članka 8. Zakona o lokalnim izborima3 mandat članova predstavničkih tijela jedinica izabranih na redovnim izborima počinje danom konstituiranja predstavničkog tijela i traje do stupanja na snagu odluke Vlade Republike Hrvatske o raspisivanju izbora, odnosno do stupanja na snagu odluke Vlade Republike Hrvatske o raspuštanju predstavničkih tijela.
Mandat gradonačelnika te njihovih zamjenika izabranih na redovnim ili na prijevremenim izborima počinje prvog radnog dana koji slijedi danu objave konačnih rezultata izbora i traje do prvog radnog dana koji slijedi danu objave konačnih rezultata izbora novoga općinskog načelnika, gradonačelnika, odnosno župana. 4
3. Obveze novoizabranih čelnika i njihovih zamjenika po stupanju na dužnost prema Zakonu o sprečavanju sukoba interesa
Donošenjem novog Zakona o sprečavanju sukoba interesa5 (u daljnjem tekstu: ZSSI) proširio se krug obveznika primjene Zakona, te nadležnosti Povjerenstva za odlučivanje o sukobu interesa (u daljnjem tekstu: Povjerenstvo).
Izabrani čelnici i njihovi zamjenici su obvezni, bez obzira na to obnašaju li dužnost profesionalno, podnijeti Povjerenstvu za sprječavanje sukoba interesa imovinsku karticu koja sadrži podatke propisane ZSSI u roku od 30 dana od dana stupanja na dužnost te u roku od 30 dana po prestanku obnašanja dužnosti. Također, izabrani čelnici i njihovi zamjenici koji su ponovno izabrani ili imenovani na istu dužnost obvezni su u roku od 30 dana od dana stupanja na istu dužnost podnijeti imovinsku karticu, a isto tako su dužni jednom godišnje podnositi imovinske kartice Povjerenstvu do 31. siječnja tekuće godine za prethodnu godinu. Ako izabrani čelnici i njihovi zamjenici (u daljnjem tekstu: obveznici) podnose imovinsku karticu nakon isteka navedenih rokova, dužni su podnijeti imovinsku karticu sa stanjem na zadnji dan roka za podnošenje imovinske kartice koju je propustio podnijeti u roku, dok se imovinska kartica (jednom godišnje) podnosi uvijek sa stanjem na zadnji dan prethodne godine. Navedeni obveznici su, u roku od 15 dana od dana proteka 12 mjeseci od prestanka obnašanja dužnosti, obvezni podnijeti Povjerenstvu imovinsku karticu.
Novost u ZSSI-ju je da su predstavnička tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave dužna donijeti kodeks ponašanja koji će se odnositi na članove predstavničkih tijela i sadržavati odredbe o sprječavanju sukoba interesa, načinu praćenja primjene kodeksa, kao i o tijelu koje odlučuje u drugom stupnju o odlukama predstavničkog tijela o povredama kodeksa koji su u njegovoj nadležnosti. Uvedene su i nove dužnosti za obveznike, odnosno obveznici će nakon stupanja na dužnost biti dužni urediti svoje privatne poslove kako bi se spriječio predvidljivi sukob interesa, u pravilu u roku od šezdeset dana od izbora ili imenovanja na javnu dužnost.
U slučaju dvojbe o postojanju sukoba interesa obveznik je dužan učiniti sve što je potrebno da odijeli privatni od javnog interesa. Također, s ciljem sprečavanja potencijalnog sukoba interesa, obveznik je dužan ako se potencijalni sukob interesa pojavi, deklarirati ga na odgovarajući način te ga razriješiti na način da zaštiti javni interes. Uz to, obveznik ne smije donositi odluke, odnosno sudjelovati u donošenju odluka koje utječu na poslovni interes s njim povezanih osoba, odnosno poslodavca kod kojih je bio u radnom odnosu u posljednje dvije godine prije stupanja na dužnost. Za nepridržavanje tih pravila predviđene su i odgovarajuće sankcije, odnosno moći će im se izreći opomena i novčane sankcije.
Za vrijeme obnašanja javne dužnosti na koju je izabran odnosno imenovan, obveznik ne smije obnašati drugu javnu dužnost, osim ako drugu javnu dužnost obnaša po položaju ili je zakonom drukčije propisano. Obveznici koji profesionalno obnašaju javnu dužnost, za vrijeme njezina obnašanja ne mogu uz naknadu ili radi ostvarivanja primitka obavljati druge poslove u smislu redovitog i stalnog zanimanja osim ako Povjerenstvo, na prethodni zahtjev obveznika, ne izda prethodno odobrenje nakon što utvrdi da predmetni poslovi ne utječu na zakonito obnašanje javne dužnosti.
Prethodno odobrenje Povjerenstva iznimno nije potrebno kod obavljanja znanstvene, istraživačke, edukacijske, sportske, kulturne, umjetničke i samostalne poljoprivredne djelatnosti, za stjecanje primitka po osnovi autorskih, patentnih i sličnih prava intelektualnog i industrijskog vlasništva te za stjecanja primitaka i naknada po osnovi sudjelovanja u međunarodnim projektima koje financira Europska unija, strana država, strana i međunarodna organizacija i udruženje.
4. Konstituiranje predstavničkih tijela u JLSP(R)S
Odredbom članka 87. stavka 1. Zakona o lokalnim izborima propisano je da konstituirajuću sjednicu predstavničkog tijela jedinice lokalne, odnosno područne (regionalne) samouprave saziva pročelnik upravnog tijela nadležnog za poslove predstavničkog tijela ili službenik kojeg on ovlasti.
Ako u jedinici nije imenovan pročelnik upravnog tijela nadležnog za poslove predstavničkog tijela ili službenik ovlašten za obavljanje poslova tog pročelnika, konstituirajuću sjednicu sazvat će čelnik tijela državne uprave nadležnog za lokalnu i područnu (regionalnu) samoupravu ili osoba koju on ovlasti.
Prva, konstituirajuća sjednica predstavničkih tijela jedinica sazvat će se u roku od 30 dana od dana objave konačnih rezultata izbora.
Ako se predstavničko tijelo ne konstituira na sjednici u zakonskom roku, ovlašteni sazivač sazvat će novu konstituirajuću sjednicu u roku od 30 dana od dana kada je prethodna sjednica trebala biti održana. Ako se predstavničko tijelo ne konstituira ni na toj sjednici, ovlašteni sazivač sazvat će novu konstituirajuću sjednicu u nastavnom roku od 30 dana.
Konstituirajućoj sjednici predstavničkog tijela do izbora predsjednika predsjeda prvi izabrani član s kandidacijske liste koja je dobila najviše glasova. Ako je više lista dobilo isti najveći broj glasova konstituirajućoj sjednici predsjedat će prvi izabrani kandidat s liste koja je imala manji redni broj na glasačkom listiću.
Temeljem odredbe članka 87. stavka 5. Zakona predstavničko tijelo jedinice smatra se konstituiranim izborom predsjednika sukladno odredbama posebnog zakona.
U članku 32. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi propisano je da se predstavničko tijelo smatra konstituiranim izborom predsjednika na prvoj sjednici na kojoj je nazočna većina članova predstavničkog tijela.
Temeljem članka 34. stavka 1. Zakona o lokalnoj i područnoj (regionalnoj) samoupravi predstavničko tijelo ima predsjednika i do dva potpredsjednika, koji se biraju većinom glasova svih članova predstavničkog tijela.
Ako se predstavničko tijelo ne konstituira u zakonskim rokovima iz članka 87. Zakona, raspisat će se novi izbori.
Kako bi postupak konstituiranja bio uspješno proveden, Ministarstvo pravosuđa, uprave i digitalne transformacije je putem županija dostavilo svim jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave Uputu.
Uputa MPUDT vezana uz konstituiranje predstavničkih tijela JLP(R)S:
Tatjana Martinović, dipl. iur.
^ 1 "Narodne novine" br. 94/04., 17/07., 91/10., 22/13.
^ 2 "Narodne novine" br. 33/01., 60/01., 129/05., 109/07., 36/09., 125/08., 36/09., 150/11., 19/13. - službeni
pročišćeni tekst, 144/12., 137/15. - službeni pročišćeni tekst, 123/17., 98/19., 144/20.
^ 3 "Narodne novine" br. 144/12., 121/16., 98/19., 42/20., 144/20., 37/21.
^ 4 Galić Ante, mag. iur., pred. Zbornik radova Veleučilište u Šibeniku, 2022., Što trebamo znati u postupku primopredaje lokalne vlasti?
^ 5 "Narodne novine" br. 143/21., 36/24.