U ovo doba godine nerijetko na ulicama viđamo električne romobile, pri tome se možda, s pravom, pitajući na koji način je normativno riješeno sudjelovanje takvih vozila u prometu na cesti.
Sve do izmjena i dopuna Zakona o sigurnosti prometa na cestama (dalje: ZSPC) iz 2022. godine nisu bile posebno definirane ovim Zakonom kategorije vozila kao što su električni romobili, električni monocikli, segway-i i sl.
Stoga je 2022. godine i dopunjen ZSPC („Narodne novine“ br. 85/22., stupile na snagu 30. srpnja 2022.) novim odredbama kojima je definirana zasebna kategorija vozila kao što su, uz ostalo, i električni romobili, te su detaljno propisana pravila upravljanja tim kategorijama vozila, čime je omogućeno i uređeno njihovo sudjelovanje u prometu na cesti.
Tako je uveden i novi pojam „osobno prijevozno sredstvo“ pod kojim podrazumijevamo, uz određene uvjete, i prethodno spomenuti električni romobil, odnosno odredbom članka 2. stavka 1. točke 104. ZSPC-a „osobno prijevozno sredstvo“ se definira kao vozilo koje nije razvrstano ni u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg mjesta, čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h (vozilo koje se može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.).
Dakle, da bismo neko vozilo mogli svrstati pod pojam „osobnog prijevoznog sredstva“ u smislu odredbi ZSPC-a moraju biti kumulativno ispunjeni slijedeći uvjeti:
- nije razvrstano ni u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima (Pravilnik o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama (N.N. br. 85/2016., 24/2017., 70/2019., 60/2020., 79/2023., 6/2025.)
- nema sjedećeg mjesta
- radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW
- na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h.
Međutim, sudska praksa pokazuje da policijski službenici na ulicama zatječu i vozače koji upravljaju vozilima karakteristika sličnim osobnim prijevoznim sredstvima, no s obzirom na njihove specifičnosti ne spadaju u osobno prijevozno sredstvo u smislu odredbi ZSPC-a.
U tom kontekstu se postavlja pitanje – Kako je zakonski regulirano sudjelovanje takvih vozila u prometu na cestama.
Relevantnu odredbu nalazimo u članku 112. stavku 10. ZSPC-a koji propisuje:
„(10) Prometnim površinama za kretanje vozila i pješaka zabranjeno je kretanje vozilom koje se može samo uravnotežiti, monociklom s motornim ili električnim pogonom, romobilom s motornim ili električnim pogonom i sl., koje sukladno odredbama ovoga Zakona ne spada u osobno prijevozno sredstvo i nije razvrstano ni u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima.“.
Dakle, zabranjeno je sudjelovanje u prometu vozilima koja su sličnih karakteristika kao i osobna prijevozna sredstva, a koja ne spadaju u osobna prijevozna sredstva (u smislu ZSPC-a) ako nisu kategorizirana u jednu od postojećih kategorija vozila.
Za postupanje protivno prethodno opisanoj zabrani propisana je za vozača takvog vozila novčana kazna u iznosu od 130,00 eura (članak 112. stavak 14).
Osim toga, zapriječena je novčana kazna u rasponu od 660,00 do 1990,00 eura za pravnu ili fizičku osobu obrtnika „ako omogući da vozač sudjeluje u prometu vozilom, koje sukladno odredbama ovoga Zakona ne spada u osobno prijevozno sredstvo i nije razvrstano ni u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, na prometnim površinama za kretanje vozila i pješaka suprotno odredbi stavka 10. ovoga članka“, dok je za isti prekršaj za odgovornu osobu u pravnoj osobi ili tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave zapriječena novčana kazna u rasponu od 190,00 do 660,00 eura.
Željko Kudrić, dipl. iur.